4 604 017.

Så många säger statistiken påverkas av alkoholens mörka baksida.

Det är varannan svensk. Det är helt sjukt att varannan svensk lider av konsekvenserna från alkoholister. Hälften av mina kompisar, halva klassen och varannan hand man skakar. Varför är det så? Varför ska alla dessa människor behöva må dåligt?

Jag har perioder då jag mår riktigt riktigt dåligt. Varför är oklart men jag tror att det kan vara en rad olika saker som spelar in. Oftast är det stress och prestationsångest som trycker på. Jag har alltid haft väldigt höga krav på mig själv och måste klara allt som jag tar mig för. Tanken att om någon annan klarar av något så varför inte jag, kan han så kan jag. Jag tar på mig mycket saker att göra, hellre för mycket i kalendern än för lite. Det är rätt jobbigt att vara uppbokad när man når en svacka.

När det är riktigt dåligt kan det vara i veckor, till och från, både det att jag är psykiskt utmattad och mår fysiskt dåligt. Magen funkar inte som den ska och man kan inte äta och få i sig energi. Jag har en sån dipp nu, ja mår dåligt varje dag, fysiskt, och det tär på en. Det är riktigt energikrävande att försöka hinna med allt som händer runt omkring.

Det finns dagar då man knappt tar sig ur sängen och verkligen inte känner sig kapabel att göra någonting annat än att ligga ner, titta och andas. Apati nästan. De dagarna är krävande det är då man måste låta sig själv må dåligt i en dag, släppa taget och inse att det blir bättre sen. Jag låter mig hellre att må fruktansvärt dåligt en dag eller två för att sedan repa mig och komma tillbaka. Det är viktigt att kunna släppa fram de känslor som ligger till grund för allt som snurrar runt i huvudet, i livet.

Jag tänker inte påstå att det är på grund av mammas dryckesvanor som jag mår dåligt nu. Som jag sa innan så är det många saker som väger in, däremot så vet jag att det har en stor del i detta.

Det är så jävla dumt att människor, och särskilt barn ska må dåligt i onödan.

Published in: on 10 december 2010 at 18:53  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://maskrosliv.wordpress.com/2010/12/10/4-604-017/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lämna en kommentar